Pokyčiai sveikatos draudime: šuoliai link skaitmenizacijos

05.11.2021

Naujausi pranešimai

  • 16.04.2024
    Automobilio vairuotojo atsakomybė: kada keleivis privalo būti išlaipintas
    Daugiau
  • 12.04.2024
    Vairuotojai dažnai daro didelę klaidą: kodėl nevalia pavasarį pamiršti automobilio stiklų
    Daugiau
  • 04.04.2024
    Paaiškėjo, kiek Lietuvos gyventojų rūšiuoja atliekas
    Daugiau
Daugiau naujienų

Andrius Dambrauskas, „Gjensidige“ Analitikos, produktų ir kainodaros departamento vadovas Baltijos šalims

Pandemija į Baltijos šalių sveikatos draudimo rinką atnešė pokyčių: praėjus didžiajam sukrėtimui, kuris truko porą mėnesių, ši rinka patyrė vieną didžiausių augimų, o pati paslauga pastaraisiais metais tapo modernesnė ir paprastesnė naudotis.

Pandemija aktualizavo tiek fizinės, tiek emocinės sveikatos svarbą ir tuo pačiu išryškino sveikatos draudimo reikalingumą. Sveikatos klausimas per itin trumpą laiką tapo vienu aktualiausių ne tik vyresnio amžiaus žmonėms, bet ir visai visuomenei.

Norėčiau apžvelgti keletą transformacijų, kurias išryškino ir paspartino pandemija.

Naujos paslaugos ir nuotolinės konsultacijos

Pasauliniai tyrimai rodo, kad skirtingose šalyse nuo 30 iki 70 proc. visuomenės pastaraisiais metais juto blogėjančią psichologinę būseną – nerimą, baimę, demotyvaciją. Iš darbdavių pajutome poreikį stiprinti emocinę darbuotojų sveikatą. Todėl psichologinės konsultacijos tapo reikšminga sveikatos draudimo paslaugų paketo dalimi ir tebėra tarp itin aktyviai naudojamų.

Draudikams teko lanksčiai prisitaikyti ir prie pasikeitusių galimybių lankytis pas gydytoją. Pradėjome kompensuoti ir nuotolines konsultacijas, taip pagerindami paslaugos prieinamumą net karantino metu.

Užsidarius sporto klubams žmonės itin aktyviai siuntėsi sveikos gyvensenos aplikacijas, atsirado žaibiškai išpopuliarėjusios naujovės – internetinės individualios ir grupinės treniruotės, sporto inventoriaus nuoma, aktyviam laisvalaikiui reikalingos įrangos įsigijimai. Padidėjo sveikatinimo paslaugų pasiekiamumas, todėl šiomis paslaugomis niekur neišeidami iš namų ėmė naudotis ir tie žmonės, kurie nesportavo, nesinaudojo sveikatinimo paslaugomis anksčiau. Į sveikatos draudimą įtraukėme net treniruoklių nuomos išlaidas.

Testavimo ir vakcinavimo paslaugos irgi plėtė sveikatos draudimo apimtį. Draudikai įtraukė COVID-19 testus, o respiratoriai, medicininės kaukės, dezinfekcinės priemonės buvo pačios populiariausios medikamentinių pirkinių sąrašuose. Augant skiepijimosi nuo COVID-19 tempams, išaugo ir savanoriškų skiepų nuo gripo bei erkinio encefalito skaičiai.

Technologijos ir skaitmenizacija

Matome, kad pastaraisiais metais itin sustiprėjo technologijų vaidmuo sveikatos draudime. Pavyzdžiui, vieno langelio principas – savitarnos sistema – visiems sveikatos ir sveikos gyvensenos poreikiams. Be to, medicinos paslaugos tapo prieinamos telefonu, internetu. Pamatėme, kad pirminis sveikatos būklės vertinimas, bendrųjų simptomų analizavimas dažnu atveju yra toks pats kokybiškas skaitmeninėmis priemonėmis. Technologinėje plotmėje pavyko per itin trumpą laiką sudėlioti efektyvų algoritmą, kuris leido žmonėms gauti pagalbą nuotoliniu būdu. Ši praktika niekur nedings, ateityje ji bus taikoma dar intensyviau.

Automatizavimo sprendimai leido gerokai paspartinti išmokų operatyvumą. Klientus sveikatos draudimo išmokos dabar pasiekia vidutiniškai per dvi dienas. Tačiau realu – pervesti tą patį momentą, kai draudėjas užregistruoja sveikatos draudimo išmokos prašymą skaitmeniniame savitarnos kanale. Apie 50 proc. draudimo išmokų yra apskaitoma per partnerius – draudėjas, kreipęsis į medicinos įstaigą, gauna paslaugas nurodant tik savo sveikatos draudimą skaitmeninį numerį arba QR kodą, iš jo nereikalaujama susimokėti. Tikimės per partnerius apskaitomas ir automatiškai išmokamų žalų kiekį dar padidinti iki 80-90 procentų.

Šiandien turime daug pavienių technologinių sprendimų – išmanusis laikrodis, skaitmenizuota registracija pas gydytojus, tyrimų skyrimas. Visa tai vyksta skirtingose ekosistemos dalyse, tačiau nėra sujungta į vieną darniai veikiantį mechanizmą.

Turime siekiamybę sveikatos draudime sukurti vieną platformą, kurioje pacientas ir gydytojas galėtų susisiekti ir abipusiai stebėti aktualias paciento sveikatos sritis. Turime tokias unifikuotas platformas elektroninės prekybos, maisto, transporto paslaugų sektoriuose. Visame pasaulyje sveikatos draudimo rinkos žengia ateities kryptimi: per artimiausius penkerius metus telefonas, išmanusis laikrodis, žmogaus sveika gyvensena, medikų įsitraukimas, esant poreikiui, bus suvienyta ir sujungta į vieną funkcionalią platformą.